Το viral marketing αποτελεί μια πολύ αποτελεσματική μέθοδο προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών, η οποία εφαρμόζεται από όλες τις μεγάλες επιχειρήσεις, άλλοτε αποτελεσματικά και άλλοτε όχι.Με πολύ απλά λόγια μπορούμε να πούμε, πως το viral marketing αποσκοπεί στη δημιουργία «θορύβου» γύρω από την επιχείρηση ή το προϊόν που προωθούμε, ο οποίος επιτυγχάνεται με την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών και την διανομή δωρεάν ποιοτικών πληροφοριών ή εφαρμογών.
Επειδή πιθανόν να μην καταλάβατε τίποτα… θα προσπαθήσω να γίνω πιο κατανοητός χρησιμοποιώντας παραδείγματα με αποτελεσματικούς τρόπους εφαρμογής του viral marketing, σε μία online επιχείρηση. Αν θέλετε έναν πιο τεχνικό και αναλυτικό ορισμό, μπορείτε να ρίξετε μία ματιά στην Wikipedia.
Η δύναμη του ποιοτικού Customer Service
Πριν από μία εβδομάδα αγόρασα μία καινούρια τηλεόραση LG. Μετά από 2 ημέρες, η τηλεόραση άρχισε να σβήνει και να ανοίγει από μόνη της. Τηλεφώνησα στην LG και προς μεγάλη μου έκπληξη, μου ανακοίνωσαν πως η πολιτική της εταιρίας είναι να αντικαθιστά την ελαττωματική τηλεόραση με μία καινούρια, στο 90% των περιπτώσεων.
Την επόμενη μέρα ήλθαν σπίτι μου 2 τύποι με μία καινούρια LG. Πήραν την ελαττωματική και μου άφησαν την καινούρια. Problem solved! Το αποτέλεσμα ήταν ο αρχικός εκνευρισμός μου για την συγκεκριμένη εταιρία, να μετατραπεί σε σεβασμό.
Σήμερα το πρωί, έπινα καφέ με ένα φιλαράκι o οποίος μου είπε πως σκοπεύει να αγοράσει καινούρια τηλεόραση. Αφού του ανέφερα το περιστατικό με την LG και αφού αναφέρθηκα με πολύ κολακευτικά σχόλια για το customer service της συγκεκριμένης εταιρίας, άρχισε να σκέφτεται σοβαρά το ενδεχόμενο, η νέα του τηλεόραση να είναι LG.
Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του viral marketing και του «θορύβου» που μπορεί να δημιουργήσει γύρω από ένα προϊόν ή εταιρία. Η LG πιθανόν να κέρδισε έναν νέο πελάτη, από την πώληση μίας ελαττωματικής τηλεόρασης!
Πως συμπεριφέρεστε στους πελάτες σας; Στο διαδίκτυο, το κακό που μπορεί να προκαλέσει ένας δυσαρεστημένος πελάτης, ισοδυναμεί με το καλό που μπορούν να προκαλέσουν 50 ευχαριστημένοι πελάτες, οπότε το ποιοτικό customer service είναι ζωτικής σημασίας για μία online επιχείρηση.
Προσφέρετε κάτι δωρεάν
Καμία λέξη δεν είναι πιο αποτελεσματική στο μάρκετινγκ, από την λέξη «δωρεάν». Μπορείτε να προσφέρετε δωρεάν eBooks, δωρεάν προγράμματα, δωρεάν templates κλπ. Σε όποιο κλάδο και αν δραστηριοποιήστε, υπάρχει οπωσδήποτε κάτι που μπορείτε να το προσφέρετε δωρεάν στους επισκέπτες σας, αρκεί να έχει τα εξής χαρακτηριστικά.
Α) Μπορεί εύκολα να διανεμηθεί μέσα από το διαδίκτυο,
Β) Είναι υψηλής ποιότητας
Τα “how to” eBooks
Πολύ αποτελεσματική τεχνική του viral marketing είναι η δημιουργία των λεγόμενων “how to” eBooks. Πρόκειται για ολιγοσέλιδα (50 σελίδες max) pdf αρχεία που περιγράφουν πως μπορείς να κάνεις κάτι. Πώς να δέσεις μία γραβάτα, πώς να καλλιεργήσεις τουλίπες, πώς να φλερτάρεις κλπ.΄
Σε όποιο niche και αν δραστηριοποιήστε, είτε πουλάτε το δικό σας προϊόν είτε σαν affiliate marketer, μπορείτε να γράψετε έναν ολιγοσέλιδο οδηγό τον οποίο θα προσφέρετε δωρεάν, θα περιέχει υψηλής ποιότητας πληροφορίες και θα δώσει την εικόνα της αυθεντίας σε εσάς και την επιχείρησή σας.
Τα “how to” eBooks, αν έχουν ποιότητα, είναι εκπληκτικοί pre-sellers (για περισσότερα δείτε presell) και βοηθούν τα μέγιστα στο branding της επιχείρησής σας. Θα σας πάρει περίπου μία εβδομάδα να το γράψετε, όμως τα οφέλη από την κυκλοφορία ενός τέτοιου οδηγού στο διαδίκτυο είναι πολύ μεγάλα.
Προσφορά δωρεάν λογισμικού
Αν το είδος της επιχείρησής σας το επιτρέπει, μπορείτε να δημιουργήσετε ένα χρήσιμο λογισμικό με το λογότυπό σας ,το οποίο μπορείτε να το προσφέρετε δωρεάν στους πελάτες σας. Αυτό που έχετε να κάνετε είναι να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα elance, να δηλώσετε τι ακριβώς θέλετε να δημιουργηθεί και εκατοντάδες προγραμματιστές από όλο τον κόσμο θα σπεύσουν να καταθέσουν την προσφορά τους. Είμαι σίγουρος πως θα εκπλαγείτε από το χαμηλό κόστος παραγωγής του λογισμικού.
Social Networking
Όπως βλέπετε άφησα το καλύτερο για το τέλος. Όλα τα social networks, Facebook, Myspace, Tweeter κλπ, προσφέρουν τεράστιες δυνατότητες όσο αναφορά την προώθηση ιστοσελίδων και το viral marketing. Ειδικά η ραγδαία ανάπτυξη που γνώρισε το Facebook τα τελευταία χρόνια, δεν μπορούσε να περάσει απαρατήρητη από τους internet marketers. Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε είναι τα εξής:
Α) Δημιουργήστε ένα company profile
Β) Προσκαλέστε όλους τους φίλους σας να γίνουν μέλη ενός δικτύου που θα έχετε δημιουργήσει για την επιχείρησή σας.
Γ) Δημοσιεύστε άρθρα μέσω της ιστοσελίδας ή του blog της επιχείρησής σας, τα οποία θα εμφανίζονται στο δικό σας newsfeed αλλά και των φίλων σας.
Αν ασχολείστε με το ηλεκτρονικό εμπόριο, το Facebook διαθέτει marketplace στο οποίο μπορείτε να δημοσιεύετε τα προϊόντα που προωθείτε μέσω του website σας. Πολύ αποτελεσματική είναι επίσης η δημιουργία μίας ηλεκτρονικής εφαρμογής. Μία από τις πρώτες εταιρίες που αξιοποίησαν το Facebook με αυτόν τον τρόπο είναι η Social Flowers, η οποία δημιούργησε μία εφαρμογή που επιτρέπει στα μέλη του Facebook να στέλνουν λουλούδια ο ένας στον άλλο.
Το γεγονός ότι αναφέρω την Social Flowers σε αυτό το άρθρο είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του viral marketing και της δημιουργίας «θορύβου» γύρω από το company brand name. Στο viral marketing ανήκει και η δημιουργία των “how to” videos και η δημοσίευσή τους στο YouTube, διαδικασία όμως που περιγράφω στην σελίδα video marketing.
Εν κατακλείδι…
Ελπίζω να κατάφερα να περιγράψω το viral marketing και την εφαρμογή του σαν μέσω προώθησης ιστοσελίδων με τρόπο κατανοητό και να μην σας μπέρδεψα περισσότερο. Η αλήθεια είναι πως σαν τεχνική είναι αρκετά αποτελεσματική και δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά, από την στιγμή που, όπως θα έχετε καταλάβει, βασίζεται πάνω στην ποιότητα.
Θα πρέπει να δώσετε κίνητρο στον κόσμο να συζητήσει για εσάς και ο μόνος τρόπος για να καταφέρετε κάτι τέτοιο είναι με το να τον κερδίσετε, σε μια εποχή που οι καταναλωτές βομβαρδίζονται από προϊόντα και υπηρεσίες και γίνονται όλο και πιο απαιτητικοί.
Η αλήθεια είναι πως το viral marketing απαιτεί χρόνο. Αν έχετε ανάγκη από λιγότερο χρονοβόρες μεθόδους προώθησης, ό μόνος δρόμος την προώθηση της ιστοσελίδας σας είναι το PPC advertising και η διάθεση κάποιου χρηματικού κεφαλαίου. Μακροχρόνια πάντως, μαζί με το Search Engine Optimization, αποτελεί την καλύτερη πηγή δωρεάν στοχευμένων επισκεπτών, την ονομαζόμενη targeted traffic.