Το ηλεκτρονικό εμπόριο (e commerce) αναπτύσσεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια και έχει μετατραπεί σε ένα πολύ μεγάλο κανάλι διάθεσης και προώθησης προϊόντων. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα δημιουργούν όλο και μεγαλύτερους κύκλους εργασιών και ο αριθμός τους αναμένεται να πολλαπλασιαστεί τα επόμενα χρόνια.

Γνωρίζω πως η λειτουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος έχει αποδειχθεί ένα μεγάλο οικονομικό στήριγμα για εσάς και για αυτό ακριβώς τον λόγο αποφάσισα να δημιουργήσω μία λίστα από 28 συμβουλές, οι οποίες ελπίζω να βοηθήσουν στην αύξηση των πωλήσεων και την σταθεροποίησή σας στον χώρο.

  • 1) Το website σας πρέπει να φαίνεται πολύ επαγγελματικό. Διαθέστε κάποια χρήματα σε έναν επαγγελματία web designer, αφού πρώτα ζητήσετε να δείτε προηγούμενες δουλειές του και μείνετε απολύτως ικανοποιημένοι από αυτές.

Προσοχή μεγάλη γιατί συνήθως ότι πληρώνει παίρνεις και τώρα τελευταία έχει πάρει το μάτι μου διαφημίσεις από web designers, που υπόσχονται να δημιουργήσουν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, έναντι ενός ποσού πραγματικά αστείου. Βεβαιωθείτε πως ξέρει τι κάνει πριν αποφασίσετε να τον προσλάβετε.

  • 2) Όταν προσπαθείτε να περιγράψετε ένα προϊόν που πουλάτε, προσπαθήστε να το κάνετε όσο το δυνατόν καλύτερα και προσφέρετε όσες περισσότερες φωτογραφίες μπορείτε.

Βάλτε στον εαυτό σας στην θέση του επισκέπτη. Τι ερωτήσεις μπορεί να έχει όταν σκέφτεται να αγοράσει το προϊόν; Προσπαθήστε να απαντήσετε όσες περισσότερες από τις ερωτήσεις αυτές, μέσα από την περιγραφή σας.

Μην ξεχνάτε πως σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα ο πελάτης δεν μπορεί να αγγίξει, να δει και να αισθανθεί το προϊόν και αυτό είναι ένα μειονέκτημα που πρέπει να αντιμετωπίσετε.

  • 3) Ζητήστε από τον web designer ή programmer ή οτιδήποτε, να εγκαταστήσει ένα πρόγραμμα σαν το Google Analytics, με το οποίο μπορείτε να παρακολουθήσετε τους επισκέπτες του e-shop σας.

Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να ανακαλύψετε ποιες είναι οι σελίδες που παρουσιάζουν μεγάλο ποσοστό εξόδου από το website σας και να τις κινηθείτε αναλόγως. Αν ανακαλύψετε πως αυτό το ποσοστό εξόδου οφείλεται σε κάποιο συγκεκριμένο λόγο, μπορείτε να τις διορθώσετε και να αυξήσετε τις πωλήσεις.

  • 4) Δημιουργήστε ένα τηλεφωνικό κέντρο της μορφής 0800# χωρίς χρέωση, ακόμα και αν πρόκειται για επιχείρηση το ενός ατόμου και είστε εσείς που απαντάτε στα τηλέφωνα.

Με αυτόν τον τρόπο αποκτάτε μεγαλύτερη αξιοπιστία στα μάτια του πελάτη και δημιουργείτε μία αίσθηση ασφάλειας. Ο πελάτης μπορεί να μην σας τηλεφωνήσει ποτέ, όμως μόνο που γνωρίζει ότι μπορεί ανά πάσα στιγμή να το κάνει, είναι σημαντικό και τον καθησυχάζει.

  • 5) Απαντήστε στα emails μέσα σε 8 ώρες. Αν αργήσετε να απαντήσετε είναι πολύ πιθανόν να τον χάσετε για πάντα.

Οι καταναλωτές όταν αποφασίσουν να αγοράσουν ένα προϊόν δεν είναι διατεθειμένοι να περιμένουν πολύ. Αν καθυστερήσετε είναι πολύ πιθανόν να το αγοράσει από τον ανταγωνισμό.

  • 6) Εκμεταλλευτείτε το affiliate marketing. Είναι η καλύτερη μέθοδος προώθησης ιστοσελίδων. Το eBay το διαθέτει, το Amazon, γιατί όχι και το δικό σας ηλεκτρονικό κατάστημα.

Αν δεν γνωρίζετε τι είναι το affiliate marketing και πως λειτουργεί, θα εκπλαγείτε από τις δυνατότητες που προσφέρει αυτή η μέθοδος προώθησης. Μπορείτε να μάθετε περισσότερα στον τομέα του affiliate marketing.

  • 7) Δημιουργήστε μία λίστα στην κεντρική σελίδα του ηλεκτρονικού καταστήματός σας, με τα πιο δημοφιλή προϊόντα. Φυσικά η λίστα αυτή θα ανανεώνεται αυτόματα από το σύστημα.

Έχει αποδειχτεί πως μια τέτοια κίνηση βοηθάει στις πωλήσεις, από την στιγμή που ο πελάτης θα μπορεί να δει αμέσως τα πιο δυνατά σας κομμάτια. Από την στιγμή που τα πιο δυνατά σας κομμάτια είναι αυτά που σας δίνουν τα μεγαλύτερα κέρδη, είναι φυσικό να προσπαθήσετε να τα προβάλλετε, όσο το δυνατόν περισσότερο.

  • 8) Κάντε προσφορές. Οι προσφορές είναι πολύ σημαντικό εργαλείο προώθησης, ειδικά σε περίοδο οικονομικής κρίσης που το χρήμα δεν κυκλοφορεί και οι καταναλωτές δεν ξοδεύουν.

Πρέπει να σχεδιάσετε τις προσφορές σας ξεχωριστά. Προσφορές για πελάτες που αγοράζουν πρώτη φορά από εσάς, για πελάτες που έχουν αγοράσει στο παρελθόν και τις προσφορές για τους πιστούς πελάτες σας.

  • 9) Δώστε στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα το προσωπικό σας στίγμα και χαρακτήρα. Φέρτε τον πελάτη πιο κοντά δείχνοντάς του ποιος είστε.

Το διαδίκτυο είναι ψυχρό. Το να μεταδώσετε σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα την προσωπικότητά σας είναι πρόκληση. Ξεκινήστε από την σελίδα «ποιοι ήμαστε» ή “about us” και δώστε όσες περισσότερες πληροφορίες μπορείτε για εσάς.

  • 10) Χρησιμοποιήστε την δύναμη του email marketing δημοσιεύοντας ένα newsletter.

Το email marketing αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές τεχνικές προώθησης ιστοσελίδων. Ένα καλό σημείο για να ζητήσετε το email του πελάτη, είναι μετά την αγορά του προϊόντος και κατά την εμφάνιση της thank you page.

Για περισσότερες πληροφορίες για το email marketing δείτε internet marketing.

  • 11) Τηλεφωνήστε σε αυτούς που έφυγαν από την σελίδα παραγγελίας, ένα βήμα πριν την ολοκλήρωση της αγοράς.

Πρόκειται για μία πολύ αποτελεσματική τακτική. Κατά την διάρκεια του checkout, χρησιμοποιήστε 2 πεδία για να συγκεντρώσετε το όνομα και το τηλέφωνο του πελάτη και στην συνέχεια τηλεφωνήστε σε αυτούς που δεν ολοκλήρωσαν την αγορά.

  • 12) Τηλεφωνήστε στους πελάτες που ολοκλήρωσαν την αγορά. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να τους ευχαριστήσετε και να επιβεβαιώσετε την συναλλαγή.

Τα πάντα στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι θέμα αξιοπιστίας. Με κινήσεις σαν και αυτή χτίζετε σχέσεις με τους πελάτες και αξιοπιστία στον χώρο.

  • 13) Αν χρησιμοποιείτε το pay per click (PPC) advertising, αντί να κατευθύνετε τις διαφημίσεις στην κεντρική σελίδα του ηλεκτρονικού σας καταστήματος, κατευθύνετέ τις προς την σελίδα που πουλάει το προϊόν που διαφημίζετε.

Πρόκειται για ένα πολύ συνηθισμένο λάθος στο PPC advertising. Αν διαφημίζεστε για την λέξη-κλειδί «κάρτες γραφικών», θα πρέπει να κατευθύνετε την διαφήμιση στην σελίδα που απευθύνεται στις κάρτες γραφικών και όχι στην κεντρική σελίδα του website.

Για περισσότερες πληροφορίες δείτε pay per click advertising.

  • 14) Ενθαρρύνετε τις επιπλέον αγορές με την μέθοδο του up selling. Ο πελάτης που μόλις έχει αγοράσει κάτι από εσάς, είναι πολύ πιθανό να αγοράσει και ένα συμπληρωματικό προϊόν ξοδεύοντας λίγα επιπλέον χρήματα.

Είναι καθαρά θέμα momentum, θέμα ψυχολογίας της στιγμής. Είναι σαν να θέλετε να αγοράσετε ένα burger και μόλις το παραγγείλετε ο ταμίας να σας πει: θέλετε και πατάτες για επιπλέον 1 ευρώ; Αρκετοί θα πουν ναι.

  • 15) Στις παραγγελίες που αντιμετωπίζετε προβλήματα, ενημερώστε τους πελάτες για την κατάσταση πριν σας το ζητήσουν αυτοί.

Είπαμε πως τα πάντα στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι το χτίσιμο των σχέσεων και οι εδραίωση της αξιοπιστίας. Δεν γίνεται όλα να πηγαίνουν καλά και οι πελάτες το αναγνωρίζουν και το καταλαβαίνουν.

  • 16) Αποστείλετε τα προϊόντα γρήγορα και με την ταχύτερη μέθοδο. Μην ξεχνάτε πως ο πελάτης μετά την αγορά περιμένει με ανυπομονησία το προϊόν.

Το θέμα είναι πως ο πελάτης δεν έχει συνηθίσει να περιμένει. Πριν την εξάπλωση του ηλεκτρονικού εμπορίου συνήθιζε να πληρώνει και να έχει ταυτόχρονα στα χέρια του το προϊόν. Όσο πιο γρήγορα το παραλάβει, τόσο πιο ευγνώμων θα είναι.

  • 17) Αν πουλάτε προϊόντα κάποιας drop-ship εταιρίας, αλλάξτε ένα γράμμα από το όνομα του προϊόντος.

Επειδή στα προϊόντα των drop shipping εταιριών μπορεί να υπάρχει αυξημένος ανταγωνισμός, αλλάζοντας ελαφρώς το όνομα του προϊόντος, διαχωρίζετε την θέση σας από τους υπόλοιπους. Το drop shipping αποτελεί μια αρκετά διαδεδομένη μέθοδο προώθησης προϊόντων στο ηλεκτρονικό εμπόριο, για την οποία μπορείτε να μάθετε περισσότερα στην σελίδα για το eBay.

  • 18) Βρείτε το σωστό προϊόν να προωθήσετε. Το ιδανικό προϊόν είναι αυτό που έχει ζήτηση και όχι πολύ μεγάλο ανταγωνισμό.

Μπορείτε να δείτε την ζήτηση για ένα προϊόν, κάνοντας μία έρευνα για τις λέξεις-κλειδιά που σχετίζονται με το προϊόν, όπως περιγράφεται στην σελίδα keyword analysis. Επίσης μπορείτε να μετρήσετε τον ανταγωνισμό όπως περιγράφεται στην σελίδα competition analysis.

  • 19) Να είστε υπομονετικοί με τους δύσκολους πελάτες, γιατί στο τέλος γίνονται οι πιο πιστοί οπαδοί.

Οι πιστοί πελάτες είναι η βάση και το στήριγμα κάθε ηλεκτρονικού καταστήματος. Αυτοί είναι που θα σας στηρίξουν με παραγγελίες όταν δεν υπάρχει κίνηση και αυτοί είναι που θα προωθήσουν το website σας μιλώντας για αυτό σε φίλους και συγγενής (viral marketing).

  • 20) Αν πουλάτε κάποιο προϊόν που διατίθεται σε πολλά χρώματα, παρουσιάστε φωτογραφίες όλων των χρωμάτων. Αν έχετε ένα link που να δείχνει την φωτογραφία μεγαλύτερη, φροντίστε η φωτογραφία να είναι όντως μεγαλύτερη και όχι η ίδια σε ένα νέο παράθυρο.

Γενικά, αφιερώστε χρόνο στις λεπτομέρειες. Είναι πολύ σημαντικό το ηλεκτρονικό σας κατάστημα να δείχνει προσεγμένο και επαγγελματικό. Όταν ο πελάτης διαπιστώνει πως έχετε ξοδέψει πολύ χρόνο και κόπο στο website σας, αντιλαμβάνεται πως το πιστεύετε, άρα πιστεύετε και τα προϊόντα που πουλάτε.

  • 21) Κάντε δοκιμές, δείτε τι δουλεύει και σταματήστε να ασχολείστε με ότι δεν δουλεύει.

Υπάρχουν αρκετές τεχνικές του internet marketing που μπορούν να εφαρμοστούν με επιτυχία στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Κάποιες από αυτές θα δουλέψουν και κάποιες όχι. Αυτό εξαρτάται κυρίως από το είδος του ηλεκτρονικού καταστήματος, τους πελάτες που εκφράζει και στοχεύει, αλλά και από την ένταση και το είδος του ανταγωνισμού.

  • 22) Τελευταίο και πιο σημαντικό. Προσφέρετε πολύ ποιοτική υπηρεσία, μεγαλύτερη από την χρηματική αξία που ζητάτε.

Είναι ο μόνος τρόπος να βγάλεις χρήματα και να δημιουργήσεις μία επιχείρηση που να αντέχει στον χρόνο. Προωθήστε πολύ ποιοτικά προϊόντα, φερθείτε στον πελάτη σας με σεβασμό και θα πετύχετε.

Αυτή είναι και η πραγματική φύση του χρήματος. Αν θέλετε να κερδίσετε αρκετά χρήματα, από όποια επιχειρηματική δραστηριότητα και αν ασχοληθείτε, θα πρέπει να προσφέρετε υπηρεσία και να προσθέσετε αξία στην ζωή του πελάτη, μεγαλύτερη από την χρηματική αξία που ζητάτε.

Το viral marketing, το οποίο είναι από τις ποιο σημαντικές μορφές marketing που υπάρχουν, θα σας ανταμείψει. Επικεντρωθείτε στο πως θα δώσετε και όχι στο πώς να πάρετε και το χρήμα θα ακολουθήσει.

Το συμπέρασμα μετά από 22 συμβουλές για το ηλεκτρονικό εμπόριο

Ρίχνοντας μια ματιά σε όσα έχω γράψει αυτή την στιγμή, καταλήγω στο συμπέρασμα πως το internet marketing είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος.

Αν το παρατηρήσετε, οι περισσότερες από τις 22 συμβουλές έχουν καθαρά να κάνουν με internet marketing. Οπότε το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να μάθετε internet marketing.Εύκολο; Ναι, όσο και αν σας φαίνεται περίεργο.

Ζούμε στην εποχή του διαδικτύου, στην εποχή που ο καθένας έχει πρόσβαση σε πολύ ποιοτικές και φθηνές πληροφορίες. Υπάρχουν αρκετά info-products στην αγορά που διδάσκουν το internet marketing, με μεγάλη ευκολία και αποτελεσματικότητα.

Αυτό που εγώ σας προτείνω είναι ο οδηγός του Perry Marshall, ο οποίος ονομάζεται the simplified next step marketing guide. Νομίζω ότι σε αυτό το προϊόν ο Perry έχει βάλει όλο το ταλέντο και τις γνώσεις του για το internet marketing. Γνώσεις πολύτιμες για όλους όσους ασχολούνται με το ηλεκτρονικό εμπόριο.