ecommercemistakes

Ηλεκτρονικό Εμπόριο, Ηλεκτρονικό Κατάστημα | 10 συνηθισμένα λάθη

Ο περισσότερος κόσμος που ασχολείται με το ηλεκτρονικό εμπόριο, δεν γνωρίζει καλά τον χώρο του διαδικτύου, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να αποφύγει τα λάθη. Δεν αναφέρομαι στις μεγάλες εταιρίες που έχουν μια στρατιά από εξειδικευμένο προσωπικό αποκλειστικά αφιερωμένο στην ηλεκτρονική πλευρά του εμπορίου, αλλά στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που πολύ σοφά είδαν τις τάσεις και αποφάσισαν να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους online.

Δεν είναι ανάγκη βέβαια να έχεις κάποιο φυσικό κατάστημα για να αποφασίσεις να ασχοληθείς με το ηλεκτρονικό εμπόριο. Υπάρχει αρκετός κόσμος σήμερα που έχει δημιουργήσει ηλεκτρονικά καταστήματα, χωρίς να έχει καμία προηγούμενη εμπειρία από εμπόριο.

Ακολουθούν τα 10 σημαντικότερα κατά την γνώμη μου λάθη στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

1) Άγνοια του internet marketing

Ελάχιστος κόσμος είναι εξοικειωμένος με internet marketing στρατηγικές. Λίγοι γνωρίζουν πώς να προωθήσουν το ηλεκτρονικό τους κατάστημα αποτελεσματικά μέσω των μηχανών αναζήτησης και ακόμη λιγότεροι πώς να περιορίσουν τα έξοδα του pay per click advertising και να πολλαπλασιάσουν το CTR.

Τώρα που το σκέφτομαι καλύτερα, αν κάνεις μια δημοσκόπηση σε ιδιοκτήτες ηλεκτρονικών καταστημάτων και τους ρωτήσεις για τους όρους pay per click advertising και search engine optimization, αρκετοί θα σε κοιτούν περίεργα.

Το θέμα είναι πως το internet marketing είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία ενός online καταστήματος. Δεν είναι μόνο το θέμα της προβολής που φυσικά είναι πολύ σημαντικό, αλλά και το θέμα του ποσοστού μετατροπής και όλων εκείνων των μικρών αλλά αποτελεσματικών τεχνικών, που μπορούν να εκτοξεύσουν τα κέρδη μιας ιστοσελίδας.

2) Όταν αποφασίζεις να προωθήσεις λάθος προϊόν

Δεν μπορείς να πουλήσεις όλα τα προϊόντα στο internet. Ο περισσότερος κόσμος αποφεύγει να αγοράζει προϊόντα που πρέπει να χρησιμοποιήσει τις αισθήσεις του για να τα κρίνει. Δεν νομίζω να αγοράσει κανείς μία κολόνια μέσω internet αν δεν είναι εξοικειωμένος με το άρωμά της, ούτε κάποιο ακριβό ρούχο αν δεν το δοκιμάσει για να δει αν του πάει.

Επίσης αποκλείεται να μπορέσει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα να είναι κερδοφόρο, αν πουλάει πολύ χαμηλού κόστους προϊόντα. Όταν στην τελική τιμή προστεθεί και το κόστος αποστολής, δεν νομίζω το προϊόν να είναι τελικά και τόσο χαμηλού κόστους.

Αν θέλετε την συμβουλή μου, προσπαθήστε να εμπορεύεστε προϊόντα μαζικής παραγωγής με οποία ο καταναλωτής είναι εξοικειωμένος και στα οποία δεν χρειάζεται να αναρωτηθεί, αν το προϊόν είναι τόσο ωραίο όσο φαίνεται στην φωτογραφία.

3) Φτωχή εξυπηρέτηση πελατών

Πιθανόν να σκέφτεστε: Δεν μπορείς να λειτουργείς ένα ηλεκτρονικό κατάστημα και να μην προσφέρεις ποιοτική εξυπηρέτηση πελατών! Όλοι το κάνουν! Αλήθεια; Για να δούμε…

Προσφέρετε την δυνατότητα επικοινωνίας, με τηλέφωνο της μορφής 0800# χωρίς χρέωση; Απαντάτε στα emails μέσα σε λίγες ώρες; Προσφέρετε εγγύηση επιστροφής χρημάτων; Τηλεφωνείτε στους πελάτες μετά την ολοκλήρωση της παραγγελίας για επιβεβαίωση και για να τους ευχαριστήσετε; Πολλά ακόμα μπορούμε να βάλουμε στην λίστα.

Η ποιοτική εξυπηρέτηση πελατών είναι από τους κινητήριους μοχλούς του viral marketing.

4) Υποχρεωτική Εγγραφή

Μία έρευνα της FutureNow έδειξε πως το 50% των ηλεκτρονικών καταστημάτων απαιτούν την εγγραφή των πελατών τους πριν να μπορέσουν να αγοράσουν κάποιο προϊόν. Η λογική πίσω από αυτήν την συμπεριφορά κρύβεται στον εμπλουτισμό του newsletter και στο email list building.

Μέγα λάθος κατά την γνώμη μου. Μην βάζετε επιπλέον εμπόδια στον πελάτη, αφού θα πρέπει να εγγραφεί, να διαλέξει username, να διαλέξει password, πιθανότατα να περιμένει email επιβεβαίωσης, να κάνει click στο email επιβεβαίωσης, να εισάγει username, να εισάγει password, χαιρετίσματα!

Μέχρι τότε μπορεί να έρθει η γυναίκα του και να του πει, τι θα γίνει θα φύγουμε; Και εκείνος να απαντήσει, ναι πάμε το παραγγέλνω αύριο…

5) Λάθος σχεδιασμός της ιστοσελίδας

Οι επαγγελματικές ιστοσελίδες είναι λιτές, απλές και κατανοητές. Καλό το flash και το animation, αλλά καθυστερεί την σελίδα από το να ανοίξει. Οι περισσότεροι χρήστες του internet δεν περιμένουν περισσότερο από 5 δευτερόλεπτα. Αν δεν έχει ανοίξει μέχρι τότε και δεν τους δείτε στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα, πιθανότατα θα τους δείτε στου ανταγωνιστή.

Τώρα τελευταία βλέπω πως το επίπεδο των ηλεκτρονικών καταστημάτων στην Ελλάδα έχει ανέβει σημαντικά. Βέβαια, το ότι είναι κάποιος καλός προγραμματιστής δεν σημαίνει πως έχει και γούστο! Αυτό είναι άλλο θέμα βέβαια. Αν το ηλεκτρονικό σας κατάστημα είναι 2-3 ετών ή και παλαιότερο και έχετε παρατηρήσει πτώση στις πωλήσεις τον τελευταίο χρόνο, πιθανότατα πρέπει να ξοδέψετε λίγα χρήματα για την οπτική συμμόρφωση της ιστοσελίδας σας.

Φροντίστε επίσης ο επισκέπτης να μπορεί να βρει με 2-3 clicks την σελίδα που θέλει, χωρίς να στοιχειώνει το site ψάχνοντας να βρει από πού ξεκίνησε.

6) Κρυμμένα κόστη

Πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα εμφανίζουν την τελική τιμή του προϊόντος, ένα βήμα πριν ο πελάτης ολοκληρώσει την παραγγελία. Κοινώς κατά την διάρκεια του checkout. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα έναν εκνευρισμένο καταναλωτή.

Στην αρχή εμφανίζεται η τιμή καταλόγου και μόλις πάει να πληρώσει προστίθεται ο φόρος και τα έξοδα αποστολής. Λέτε ο πελάτης να συνεχίσει και να ολοκληρώσει την παραγγελία ή όχι; Καλή ερώτηση, την απάντηση της οποίας μπορεί να δώσει μόνο ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που ακολουθεί μια τέτοια τακτική και μπορεί να συγκρίνει στατιστικά.

Μακροχρόνια πάντως νομίζω πως δεν είναι και η καλύτερη ιδέα.

7) Φτωχές περιγραφές προϊόντων

Καταλαβαίνω πως όταν ηλεκτρονικό σας κατάστημα παραδοθεί από τον web designer, θα πρέπει να εισάγετε πάρα πολλά προϊόντα. Μην αφήνετε την ανυπομονησία να σας παρασύρει.

Περιγράψτε το προϊόν όσο καλύτερα μπορείτε και όταν εξαντλήσετε την περιγραφή, μόνο τότε συνεχίστε στο επόμενο. Η περιγραφή μαζί με την φωτογραφία σχηματίζουν την εικόνα του πελάτη για το προϊόν.

Μπορεί να ακούγεται αυτονόητο, όμως έχω δει πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα να κάνουν το συγκεκριμένο λάθος.

8) Μη υποβολή συχνών δοκιμών

Κάθε website παρουσιάζει κατά καιρούς προβλήματα. Δοκιμάστε συχνά το ηλεκτρονικό σας κατάστημα, ώστε να βιώνετε την ίδια εμπειρία με τον καταναλωτή. Κανείς δεν θέλει να βλέπει 404 error κατά την εισαγωγή της πιστωτικής του κάρτας.

Τα links που δεν δουλεύουν, φωτογραφίες που δεν ανοίγουν, προβλήματα με το script, είναι πράγματα που συμβαίνουν και δεν επηρεάζουν μόνο τον καταναλωτή, αλλά και τις μηχανές αναζήτησης.

9) Αποπροσανατολισμός από στον στόχο

Προσπαθήστε να μείνετε στο niche σας. Καλή είναι η επέκταση των δραστηριοτήτων, όμως προσπαθήστε να μείνετε στον τομέα που είστε εξειδικευμένοι. Αν χάσετε το niche, χάνετε και ένα κομμάτι της αγοράς.

10) Έλλειψη ανανεώσεων

Η παρουσία νέων προϊόντων είναι πολύ σημαντική για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Δίνει κίνητρο στους πελάτες να επισκέπτονται συχνά το ηλεκτρονικό σας κατάστημα και δίνει την αίσθηση του δραστήριου website.

Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που προσφέρει τα ίδια προϊόντα για μήνες θεωρείται «νεκρό» και παρουσιάζει μία σταδιακή πτώση στις επισκέψεις και στις πωλήσεις. Μια καλή ιδέα είναι να συνδέσετε ένα blog, μέσω του οποίου μπορείτε να σχολιάζετε τις νέες εξελίξεις στον χώρο.

About The Author

George Tampakas

Σύμβουλος Marketing βοηθάει επιχειρήσεις να αυξήσουν τους πελάτες τους και ιδιώτες να δημιουργήσουν την δική τους ηλεκτρονική επιχείρηση

  • Μιχάλης Δρίτσας

    Εξαιρετικό!

  • spiros

    απιστευτη μεταδοτικοτητα !!!!!!!!!